Pozostałe odcinki przeglądu najlepszych darmowych pluginów:
EQ | Kompresory | Saturatory | Delaye | Reverby | Pozostałe
W tym wpisie podzielimy się z Wami piątką naszych ulubionych, darmowych kompresorów. Głodny/a wiedzy z miksu i masteringu? Sprawdź nasz kurs Miks i Mastering w wersji stacjonarnej oraz online!
Rough Rider 2 (Audio Damage) (Win/Mac)
Kompresor bezkompromisowy. Tu nie będzie żadnych subtelności, ani niuansów. Jeśli chcecie usłyszeć kompresję – użyjcie Rough Ridera. Bardzo efektownie zabrzmi na grupie bębnów, partiach syntetycznych – zwłaszcza, gdy lekko (albo mocno) te partie zmasakrujemy. Nigdy nie polecam używania presetów przy pracy z kompresorami, ale tu w celach szkoleniowych dopuszczam wyjątek. Przejrzyjcie presety (jest ich raptem pięć), a przekonacie się do czego zdolna jest ta bestia.
Gdy chcę kompresją kreatywnie zniszczyć jakąś partię, a płatne rozwiązania z jakiegoś względu mi nie pasują, zawsze sięgam po Rough Ridera. Palce lizać!
Ulubione zastosowanie: Idealne narzędzie do kompresji równoległej! 1. Wyślijcie bębny na szynę równoległą 2. Wstawcie Rough Ridera, ustawcie bardzo silną kompresję. 3. Domiksujcie do oryginału. Wasze miksy Wam podziękują.
MJUC jr (Klanghelm) (Win/Mac)
Kto nie lubi prostoty? Dwa knoby plus jeden przełącznik i mamy do dyspozycji bardzo ciekawy kompresor. Nie uświadczymy w nim tradycyjnych parametrów, takich jak thershold, ratio, attack i release, co może wydać się dziwne. Nie jest to jednak przypadkiem – mamy tu do czynienia z narzędziem inspirowanym klasycznymi kompresorami typu Vari-Mu, których narodziny miały miejsce w latach 50. XX wieku.
Gałka Compress to po prostu siła kompresji – im bardziej w prawo, tym więcej sygnału kompresujemy. Gałką Make-up wyrównujemy poziom głośności po kompresji. Time Constans to połączone czasy ataku i powrotu. Prościej się nie da, ale jak to brzmi! Z racji małej ilości regulatorów i vintage’owego charekteru nie jest to narzędzie uniwersalne, ale jego subtelne użycie pozwala bardzo ładnie nasycić pojedyncze partie.
Ulubione zastosowanie: Wokal, wokal i wokal. Zwłaszcza bardziej śpiewany niż rytmiczno-skandowany. Gdy mamy już jeden kompresor na wokalu ogarniający nam szczyty, wstawiamy MJUC jr, przekręcamy gałkę compress do momentu , gdy na najgłośniejszych fragmentach otrzymujemy ok. 3 dB redukcji i regulujemy Make-up orazTime Constants na ucho. Magia!
AdHd Leveling Tool (Audio Tools) (Win/Mac)
Kolejne narzędzie w stylu retro. GUI oraz brzmienie sugeruje nawiązanie do najpopularniejszego kompresora wszech czasów, czyli Teletronix LA2A. Tu również nie mamy na stanie tradycyjnych parametrów, ale manual wyjaśnia nam wszystko. Bas, wokal, gitary, synthy – tu błyszczy. Odpowiednio ustawiony dodaje partiom wrażenia mięsistości, wypełnienia i przyjemnej ciężkości.
Praca z narzędziami nawiązującymi do LA2A wymaga nieco wprawy. Peak Reduction po prawej stronie?! Gain po lewej? Gdzie jest threshold? O co tu chodzi? Po czasie przekonujemy się, że ma to sens – brzmienie wynagradza nam czas nauki. Sprawdźcie koniecznie tę demonstrację.
Ulubione zastosowanie: Wszędzie, gdzie potrzebujemy lekkiej i muzycznej kompresji z retro feelingiem (oprócz bębnów). Wokal świetnie zniesie nawet sporą porcję kompresji i wciąż będzie brzmiał naturalnie.
OTT (Xfer) (Win/Mac)
Skomplikowane narzędzie upakowane w prosty i intuicyjny plugin. OTT to kompresor wielopasmowy, w którym możemy niezależnie przetwarzać 3 pasma częstotliwości. Daje nam to bardzo szerokie możliwości zamiany brzmienia i powoduje, że to znakomite narzędzie do kreatywnej obróbki sygnału.
Ciekawym rozwiązaniem jest połączenie w jednym pluginie tzw. upward i downward compression. Krótkie wyjaśnienie – downward compression redukuje głośność sygnałów, które przekroczą pewien próg, a upward compression podnosi głośność sygnałów poniżej pewnego progu. Dwie perspektywy Nieoficjalny manual znajdziecie tu).
Słowo o charakterze dźwiękowym OTT – miażdży, agresywnie kompresuje, pompuje i wyciska z dźwięku takie szczegóły, że w innym wypadku nie bylibyśmy nawet świadomi ich istnienia. Dzięki przetwarzaniu wielopasmowemu, materiał wciąż brzmi muzycznie i bardzo atrakcyjnie. Jestem fanem tego pluginu!
Ulubione zastosowanie: Ciężko wskazać jedno konkretne zastosowanie, bo mimo agresywnego charakteru brzmieniowego, OTT jest narzędziem zaskakująco uniwersalnym. Doskonale sprawdzi się w każdej elektronice. Basy, drumsy, leady i pady – te brzmienia bardzo zyskują poprzez obróbkę OTT. Uważajcie jednak, żebyście nie skasowali całkowicie dynamiki wszystkich partii!
TDR Kotelnikov (Tokyo Dawn Labs) (Win/Mac)
Są takie narzędzia, które wydają się przezroczyste brzmieniowo, ale gdy tylko je wyłączymy, momentalnie czegoś nam brakuje. Taki jest właśnie Kotelnikov od Tokyo Dawn Labs. Jak to jest możliwe, że wszystko, co pochodzi od tego producenta jest tak dobre?
Kompresor ten niczego nie emuluje, nie stara się nawiązywać do tradycyjnych rozwiązań, tylko po prostu świetnie działa w zakresie kontroli dynamiki sygnału. Całkowicie nowatorskie jest podzielenie sygnału wejściowego na dwie równoległe ścieżki kompresji: jedna to peak path – kompresor reaguje wtedy na szczyty, druga to rms path – kompresor działa wtedy na ogólną głośność sygnału. Doskonała jest też funkcja Delta, która pozwala nam podsłuchać aktualnie kompresowany sygnał. Manual to lektura obowiązkowa.
Ulubione zastosowanie: Master i grupa bębnów! Na masterze proponuję zadziałać łagodnie (ratio ok. 2:1, treshold taki, aby otrzymać ok. 2dB redukcji w najgłośniejszych fragmentach, attack i oba czasy release na słuch – funkcja Delta bardzo w tym pomoże). Efekt będzie subtelny, ale przy wyłączeniu Kotelnikova ewidentnie stracimy wrażenie sklejenia miksu w pyszną całość.
Na grupie bębnów jedziemy agresywniej (szybki attack, dość szybkie powroty, ratio 5:1, spory gain reduction – ok. 6-8 dB), ale tylko po to, aby domiksować do sprasowanego dźwięku sygnał dry. Ależ to smakowite!
Pozostałe odcinki przeglądu najlepszych darmowych pluginów:
EQ | Kompresory | Saturatory | Delaye | Reverby | Pozostałe
Głodny/a wiedzy z miksu i masteringu? Sprawdź nasz kurs Miks i Mastering w wersji stacjonarnej oraz online!
Comments are closed.