Wiele osób na pewnym etapie przygody z produkcją muzyczną decyduje się na zakup syntezatora. To znakomita decyzja, pozwalająca zrobić duży krok naprzód w obszarze kształtowania brzmienia naszej muzyki. Trudno się jednak nie pogubić w gąszczu ofert i dyskusji na internetowych forach. Przed podjęciem decyzji o zakupie konkretnego syntezatora, dobrze jest zdobyć trochę wiedzy w tym zakresie.
Z tego artykułu dowiesz się:
- jakie są rodzaje syntezatorów,
- jak podjąć właściwą decyzję wybierając syntezator dla siebie,
- jak uczyć się tworzenia własnych brzmień na syntezatorze.
Typy syntezatorów
Spotykamy syntezatory:
- wirtualne – wbudowane w programy muzyczne/dostępne jako wtyczki lub
- sprzętowe – w formie fizycznego urządzenia.
Syntezator sprzętowy może być:
- analogowy – dźwięk generowany jest przez modyfikację prądu lub
- cyfrowy – fala dźwiękowa generowana jest cyfrowo.
Zdarzają się też sprzętowe systemy hybrydowe, łączące cechy instrumentów cyfrowych i analogowych.
Do tej wyliczanki należy jeszcze dodać typy syntezy. Typ syntezy to sposób, w jaki dany instrument wytwarza dźwięk. Przez ponad 80 lat istnienia syntezatorów na świecie wymyślono ich całe mnóstwo, ale obecnie stosuje się powszechnie tylko kilka z nich: subtraktywną, frequency modulation, wavetable i modelowanie fizyczne. Każdy typ syntezy to nieco inna paleta brzmień oraz zupełnie inny sposób programowania takiego instrumentu.
Jaki syntezator na start?
Współcześnie mamy ogromny wybór syntezatorów sprzętowych i wirtualnych, które różnią się charakterem brzmienia i sposobem obsługi. Na rynku znajdziemy zarówno proste zabawki jak i rozbudowane systemy dla profesjonalistów. Na szczęście nie musimy zaczynać od zakupów!
Większość programów typu DAW, np. Ableton Live czy Reason, posiada wbudowane wirtualne syntezatory wysokiej klasy. Kupujemy je razem z programem, dzięki czemu nie musimy ponosić dodatkowych kosztów. W samym Ableton Live, w jego najbogatszej wersji Suite, wbudowano aż 9 różnych syntezatorów. Znajdziemy tam nie tylko prostą syntezę subtraktywną (instrument Analog) ale i typ FM (Operator) oraz nowoczesny, świetnie brzmiący instrument Wavetable, który reprezentuje typ syntezy o tej samej nazwie.
Syntezator sprzętowy czy wirtualny?
Jeśli jednak chcemy wejść w posiadanie syntezatora płatnego, na początek musimy wybrać, czy ma być to instrument wirtualny, czy sprzętowy. Wybór pomiędzy syntezatorem w postaci wtyczki VST a fizycznym egzemplarzem zwykle nie jest prosty. Oba rozwiązania posiadają swoje wady i zalety.
1. Cena
To największa różnica między syntezatorami wirtualnymi i sprzętowymi. Te fizyczne są po prostu znacznie droższe od komputerowych. Poza tym, syntezatory sprzętowe kupujemy na sztuki, a wtyczkę możemy uruchomić w danym projekcie muzycznym praktycznie nieskończoną ilość razy. Rachunek ekonomiczny jest tu bezlitosny na korzyść instrumentów wirtualnych.
2. Brzmienie
Wiele osób zwraca uwagę na różnice w brzmieniu. Wczesne instrumenty wirtualne faktycznie nie mogły dorównywać tym sprzętowym. Obecnie ta granica zaciera się coraz bardziej i najlepsze syntezatory wirtualne produkują dźwięk, któremu trudno coś zarzucić. Musimy też pamiętać, że w równym stopniu za efekt odpowiada użytkownik, co sam sprzęt…
3. Sposób obsługi
Syntezatory sprzętowe obsługujemy rękoma, a nie myszką. Ta z pozoru prosta zmiana wpływa ogromnie na wrażenie z użytkowania. Każdy kto miał okazję tworzyć utwory przy ich pomocy będzie tęsknić za komfortem i tempem pracy, które oferują. Nawet najlepsza wtyczka nie zapewni nam tak dużej dawki inspiracji jak klasyczny, fizyczny syntezator.
4. Awaryjność
Sprzęt może się też psuć, co raczej nie spotka syntezatora wirtualnego. Raz kupiona wtyczka nie będzie wymagała wizyty w serwisie. Czasem jednak spotykają nas kłopoty przy upgrade systemu operacyjnego czy po prostu samego komputera.
Darmowe syntezatory wirtualne
Wspomnieliśmy już o syntezatorach wirtualnych wbudowanych w programy DAW oraz tych dodatkowo płatnych. To nie wszystko! Istnieje ogromny wybór darmowych, dodatkowych instrumentów tego typu w formie pluginów. Część z nich to forma promocji dla firm, które sprzedają bardziej rozbudowane modele. Inne zaś to dzieła pasjonatów, którzy potrafią programować i chcą dzielić się swoimi dziełami z innymi.
Ostatecznie – zyskujemy my, twórcy muzyczni. Współcześnie można skompletować bardzo ciekawy zestaw syntezatorów wirtualnych bez wydawania nawet jednej złotówki. Rozbudowaną, stale aktualizowaną listą takich instrumentów dzielimy się na naszej platformie e-learningowej z uczestnikami kursów Produkcja Muzyczna Online oraz Produkcja Muzyczna Od Podstaw. Tym, którzy chcą odkrywać ten świat samodzielnie, polecamy na start instrumenty firmy Togu Audio Line.
Syntezatory vintage
Syntezatory z lat 60′, 70′ i 80′ cieszą się ogromnym uznaniem miłośników muzyki elektronicznej. Jest to po części moda, a po części pogląd uzasadniony. Instrumenty te mają „duszę” – charakterystyczne brzmienie, sposób obsługi i niejednokrotnie bogatą historię. W parze z zainteresowaniem idą ceny – kwoty sięgające kilkunastu tysięcy złotych za egzemplarz pojawiają się z niepokojącą regularnością.
Warto pamiętać, że tak stare urządzenia po kilkudziesięciu latach od produkcji prawie na pewno będą miały jakieś defekty. Decydując się na ich zakup, należy koniecznie przetestować dany egzemplarz osobiście. Nie trzeba posiadać dużej wiedzy aby określić stan techniczny instrumentu. Pierwszą informacją jest dla nas zawsze wygląd zewnętrzny. Jeśli sprzęt jest zaniedbany, musimy ze szczególną uwagą zweryfikować jego sprawność techniczną. Dobrze jest wcisnąć każdy klawisz z osobna oraz przekręcić każde pokrętło. Jeśli pojawią się trzaski lub zaniki dźwięku, prawdopodobnie będzie konieczny remont lub wymiana niektórych elementów elektronicznych.
Czy to koniec marzeń o brzmieniu vintage? Na szczęście nie! Wiele słynnych maszyn zostało wiernie odwzorowanych w postaci wirtualnej. Doskonałym przykładem wirtualnego syntezatora, w który warto się zaopatrzyć jest legendarny Roland Juno-106. Instrument ten w wersji tradycyjnej od dawna nie jest już produkowany, dlatego dość trudno nabyć działający egzemplarz. Istnieje wiele wirtualnych kopii, a wśród nich jedna darmowa, doskonała jako przykład – TAL U NO 60.
Który syntezator wybrać?
Co w takim razie wybrać? Sprawa nie jest prosta. Jak to zwykle w takich sytuacjach bywa, ostateczny wybór jest kwestią indywidualnych preferencji każdego muzyka.
Ten poradnik ma być jak najbardziej obiektywny, nie będziemy więc podawać konkretnych modeli instrumentów. Są jednak firmy, które produkują ich najwięcej i mają stosunkowo duży wybór w różnych kategoriach cenowych. Wśród instrumentów wirtualnych najpopularniejsze marki to m.in. Native Instruments, Arturia, U-He czy Lennar Digital. Wśród producentów sprzętowych – m.in. Korg, Roland, Moog, Behringher, Arturia. To oczywiście nie koniec listy – wystarczy wejść na stronę dowolnego sklepu by zobaczyć, że to dobry moment dla branży. Wybór jest ogromny, a często wśród mniej popularnych producentów znajdziemy prawdziwe perełki brzmieniowe.
Jeśli potrzebujesz dodatkowego wsparcia w wyborze syntezatora dla siebie, zapraszamy na indywidualne konsultacje w Akademii Dźwięku. Nasi trenerzy posiadają rozległą wiedzę związaną tworzeniem brzmień w każdym z typów syntezy i poza nauką tej części wiedzy producenta muzycznego chętnie doradzą w temacie wyboru instrumentu. Zajęcia prowadzimy również w formie on-line.
Jak uczyć się syntezy dźwięku?
Syntezator kupujemy, by tworzyć własne, unikatowe brzmienia. Pierwszy kontakt z tego typu urządzeniem może być jednak dość trudnym doświadczeniem. Ilość parametrów nieco onieśmiela. Od czego zacząć?
Dobrym sposobem na pierwszy kontakt z syntezatorem jest uruchamianie gotowych brzmień i zabawa pokrętłami. Słuchamy uważnie i próbujemy wychwycić zależności pomiędzy poszczególnymi elementami instrumentu. Parametry, które w większości gotowych brzmień będą miały duże znaczenie, to cutoff i resonance. Zacznij od tych!
Poza wymienionymi, warto eksperymentować ze wszystkimi pozostałymi parametrami. Starajmy się przy tym uważnie obserwować zmiany, które zachodzą w brzmieniu. W ten sposób dość szybko nabieramy wyczucia, które ułatwi nam dalszą naukę.
Świadome kształtowanie brzmień wymaga jednak konkretnej wiedzy. Syntezatory to techniczne urządzenia, które działają w bardzo specyficzny sposób, którego należy się zwyczajnie nauczyć. Metodą prób i błędów nie jesteśmy w stanie wyczuć wielu istotnych niuansów.
Zdobycie ten wiedzy własną rękę to niezwykle ambitne zadanie. Z pomocą mogą nam przyjść m.in. instrukcje obsługi różnych instrumentów i oczywiście Google. To jednak droga dla osób dysponujących dużą ilością czasu i czytających płynnie techniczny żargon anglojęzyczny.
Temat syntezy dźwięku jest jednym z ważniejszych elementów naszych kursów Produkcja Muzyczna Od Podstaw oraz Produkcja Muzyczna Online. Pod okiem doświadczonego instruktora możesz zgłębić tajniki tej trudnej sztuki. Jeśli czujesz, że potrzebujesz bardziej indywidualnego podejścia, możesz także skorzystać z zajęć indywidualnych.
Słowo na koniec
Synteza dźwięku to potężny świat, w który warto wejść ze wsparciem doświadczonych osób. Nie należy jej jednak traktować jej jako tematu tylko dla specjalistów. Odpowiednie prowadzenie i systematyczność pozwalają bezboleśnie zgłębić podstawy tej sztuki.
Czy ze wsparciem czy samodzielnie – będziesz musiał/a nauczyć się zasad działania każdego z modułów syntezatora oraz zasad rządzących ich interakcjami. Próby kreowania własnych brzmień bez zrozumienia zasad funkcjonowania instrumentu, niosą ryzyko szybkiego zniechęcenia.
W Akademii Dźwięku wychodzimy na przeciw osobom, które nie miały nigdy kontaktu z syntezą dźięku. Używając prostego języka i wielu analogii, staramy się wyjaśnić w jaki sposób tworzyć własne, oryginalne brzmienia. Jeśli chcesz tworzyć własne utwory i od podstaw zdobyć umiejętności z zakresu produkcji muzycznej oraz syntezy, zapraszamy na kursy Produkcja Muzyczna Od Podstaw oraz Produkcja Muzyczna Online.
Comments are closed.