Komputer stanowi serce domowego studia muzycznego. Dzięki rozwojowi technologii nie musimy już korzystać z drogich procesorów dźwięku, taśm magnetycznych czy stołów mikserskich. Wszystkie czynności związane z produkcją muzyki przeniosły się do wirtualnego świata programów DAW. Wybór odpowiedniego komputera do domowego studia jest więc kluczowy dla komfortowej pracy z muzyką. Wiedza z tego artykułu pozwoli Ci uniknąć niepotrzebnych wydatków i zszarganych nerwów.
I. PC czy Mac? Windows czy OSX?
To jedno z tych pytań, które prowokuje burzliwe dyskusje pełne emocji. Wiele opinii na temat wyboru systemu operacyjnego opiera się na osobistych preferencjach lub mitach stworzonych przez samych użytkowników. My potraktujemy ten temat obiektywnie. A więc…
…oba systemy doskonale współpracują z programami DAW, a większość software’u muzycznego działa bez problemu na obydwu platformach.
Komputery Apple mają za to inaczej niż PC rozwiązaną współpracę z kartami dźwiękowymi. Sterowniki Core Audio (system OSX) są często stabilniejsze niż ASIO (system Windows). Dodatkowo, na OSX możemy łączyć kilka kart audio, czego nie zrobimy w Windowsie.
Ważną kwestią jest cena. Biorąc pod uwagę parametry podzespołów komputera, maszyny pracujące na Windowsie są kilkukrotnie tańsze od ich Applowskich odpowiedników.
Decydując się na komputer Apple, musimy się jednak liczyć z ograniczoną lub niekiedy uniemożliwioną możliwością rozbudowy. Komputery PC są zaś stworzone do elastycznej modyfikacji. Wpływa to na możliwość napraw uszkodzonych elementów lub wymiany ich na nowe bądź lepsze.
Brak możliwości ingerencji w strukturę Mac’a niesie jednak pewne korzyści. Zapewnia bowiem świetne zgranie sprzętu z jego systemem operacyjnym, tworząc stabilną całość. Nie znaczy to, że podobnego efektu nie możemy osiągnąć wybierając peceta. Wszystko zleży od części, z których jest zbudowany i naszej wiedzy związanej z jego obsługą i konserwacją.
II. Laptop czy stacjonarny?
Wybór zależy od tego, jak będziemy używali naszej przyszłej maszyny. Co do zasady, komputer stacjonarny pozwala na osiągnięcie wysokiej wydajności i komfortu pracy stosunkowo niskim kosztem. Laptop jest zaś idealnym narzędziem na scenę czy do pracy w podróży.
Naszym zdaniem, podstawowym narzędziem do pracy z dźwiękiem w studio powinien być komputer stacjonarny. Argumentów przeciwko laptopom jest wiele:
- ograniczona ilość wejść USB;
- mała przekątna ekranu;
- ograniczone możliwości rozbudowy;
- wyższa cena zakupu;
III. Konfiguracja komputera
Dobierając komputer do studia muzycznego powinniśmy spojrzeć przede wszystkim na jego podzespoły. Każdy z nich ma swój wpływ na komfort i możliwości pracy z dźwiękiem. Poniżej opisujemy najważniejsze właściwości każdego z nich.
III.1 Procesor
Procesor to mózg komputera. To w nim zachodzą wszystkie procesy obliczeniowe związane z przetwarzaniem dźwięku. Wydajność procesora to najważniejszy aspekt brany pod uwagę przy wyborze komputera do produkcji muzycznej.
Wydajność procesora określają przede wszystkim dwa parametry: liczba rdzeni oraz taktowanie zegara. Im wyższe są te wartości, tym więcej obliczeń może wykonać procesor. Dla nas oznacza to, że będziemy mogli uruchomić w naszym DAW więcej instrumentów i efektów jednocześnie. Mocny procesor pozwala na pracę z rozbudowanymi projektami oraz narzędziami o świetnym, jednak wymagającym wielu obliczeń brzmieniu.
Co jest ważniejsze – taktowanie czy ilość rdzeni? Każdy DAW ma nieco inne preferencje w tym zakresie. To dość złożona kwestia, dlatego proponujemy po prostu inwestować w najmocniejszy procesor, na jaki nas stać. Dla rodziny Intela są to serie I7 oraz I9, dla AMD serie Ryzen 7 i 9. Jeśli chcesz wiedzieć, jak dokładnie wygląda to w przypadku Ableton Live, zapraszamy do zapoznania się z tym linkiem.
III.2 Pamięć RAM
W pamięci RAM znajdują się dane potrzebne do wykonania trwających w danej chwili procesów. Praca z programami DAW wymaga przetwarzania przez komputer dużych ilości danych na bieżąco. To generuje spore zapotrzebowanie na pamięć RAM.
Pojemność 4 GB to niezbędne minimum dla studyjnego komputera. Przy bardziej rozbudowanych projektach, zapotrzebowanie na RAM wzrasta. Dla tego warto przezornie zainwestować w 8, a najlepiej 16 GB RAM, które wystarczą, aby cieszyć się płynną pracą.
III.3 Dysk twardy
Dysk twardy to miejsce w komputerze, w którym przechowujemy dane. Tymi danymi są programy, nasze projekty muzyczne, nagrania, sample oraz pliki niezbędne do działania systemu operacyjnego.
Pierwsza decyzja jaka nas czeka to wybór typu dysku: HDD lub SSD. Różnią się konstrukcją, która wpływa na ich cenę, niezawodność oraz prędkość działania. W dużym skrócie: dyski SSD są wielokrotnie szybsze i mniej zawodne od HDD, jednak za cenę wyższego kosztu zakupu. Jeśli tylko nas stać, powinniśmy oprzeć całą konfigurację komputera o ten typ pamięci. Jeśli nie, możemy kupić jeden mniejszy dysk SSD na którym zainstalujemy system operacyjny i drugi, większy HDD na dane.
No właśnie – pojemność. Jaki dysk będzie odpowiedni? Trudno tu o precyzyjną odpowiedź, poza tym, że im większy, tym mniejsza szansa, że miejsca nam zabraknie..:) Jeśli używamy wielu bibliotek sampli lub prowadzimy studio nagraniowe, na pewno docenimy pojemności rzędu 1 czy nawet 2 TB. Gdy korzystamy głównie z syntezatorów programowych, 512GB spokojnie wystarczy. Jeśli wybieramy opcję SSD+HDD, dysk systemowy powinien mieć minimum 128, a najlepiej 256 GB.
III.4 Karta dźwiękowa / interfejs audio
Wielu początkujących producentów muzycznych sądzi, że kupując komputer przeznaczony do tworzenia muzyki powinniśmy od razu zakupić dodatkową kartę dźwiękową. To nie do końca prawda. Jeśli dopiero uczysz się pracy z DAW i nie nagrywasz sygnałów z zewnątrz komputera, z powodzeniem wystarczy Ci karta dźwiękowa wbudowana standardowo w płytę główną komputera.
W bardziej zaawansowanych zastosowaniach przyda nam się za to interfejs audio. To nazwa dla profesjonalnej karty dźwiękowej, podkreślająca jej funkcję: łączenie komputera z zewnętrznymi urządzeniami, takimi jak głośniki, słuchawki czy mikrofon. Więcej na ten temat mówimy w ramach naszych kursów Produkcja Muzyczna Od Podstaw oraz Produkcja Muzyczna On-line.
IV. Optymalna konfiguracja
Oczywiście sytuacją marzeń jest możliwość wyboru wszystkich podzespołów komputera o najwyższych dostępnych parametrach. Wiąże się to jednak z bardzo dużym wydatkiem. Zwykle musimy więc znaleźć pewien kompromis między wydajnością a budżetem. Gdzie szukać oszczędności?
- Procesor. To element, którego przyszła wymiana wiąże się z wieloma utrudnieniami, w tym wymianą innych podzespołów. Warto wybrać więc najmocniejszy, na jaki nas stać.
- Pamięć RAM. Optymalne warunki dla pacy z programach DAW uzyskujemy przy wartościach minimum 8 GB. Pamięć RAM można zazwyczaj rozszerzyć w dowolnym momencie. Przed zakupem komputera warto się upewnić, czy w razie potrzeby będziemy mieli taką możliwość.
- Dysk twardy. Lepiej wybrać mniejszy dysk, ale typu SSD. Przechowamy na nim mnie danych, za to uzyskamy większą wydajność. jeśli zabraknie nam miejsca, zawsze możemy dokupić dysk zewnętrzny lub dodatkowy wewnętrzny, o ile mówimy o komputerze stacjonarnym.
V. Podsumowanie
Choć wiedza i umiejętności są ważniejsze niż sprzęt, ten ostatni wpływa istotnie na nasz komfort. Ograniczenia wynikające z małej wydajności komputera potrafią skutecznie uprzykrzyć życie każdego producenta muzycznego. Odpowiednio skonfigurowany sprzęt komputerowy umożliwia zaś pełną koncentrację na muzyce. Warto poświęcić na ten temat nieco czasu i środków, żeby w przyszłości cieszyć się wygodną i bezproblemową pracą z dźwiękiem 🙂
Comments are closed.