fbpx

Jak wybrać interface audio?

Przygodę z produkcją muzyczną można zacząć w zasadzie z dowolnym komputerem, słuchawkami czy głośnikami. Z czasem jednak rozbudowujemy naszą domową pracownię o nowe urządzenia – mikrofony, monitory studyjne czy też syntezatory. Do łączenia ich ze sobą oraz z komputerem służy nam interface audio – czyli profesjonalna karta dźwiękowa.

I. Jak wybrać interface audio dla siebie?

studio-26-c-hd-155083

Wybór interfejsu audio powinien być podyktowany analizą własnych potrzeb oraz możliwości tego, co jest aktualnie dostępne na rynku. Niestety nie ma czegoś takiego jak uniwersalny interface audio – najlepszy będzie ten, który dopasujesz do siebie. Proponujemy następujący schemat działania:

  1. Zapoznaj się dokładnie z właściwościami interfejsów opisanymi w tym artykule
  2. Zastanów się ile i jakie urządzenia będziesz podłączać w studio teraz i w niedalekiej przyszłości
  3. Otwórz stronę internetową sklepu posiadającego w swojej ofercie szeroki asortyment interfejsów
  4. Przeszukaj listę dostępnych produktów filtrując po określonych przez siebie pożądanych właściwościach interfejsu

Dzięki temu Twój wybór będzie świadomy, a Ty – zadowolony/a z zakupu!

II. Wejścia i wyjścia interface audio

To najważniejsza cecha interfejsu audio. Najmniejsze urządzenia oferują jedno wejście i dwa wyjścia, a największe – możliwość podłączenia nawet do kilkudziesięciu wejść i wyjść! Przed wyborem interface dla siebie warto zrozumieć, co oznaczają poszczególne nazwy.

diagram-ports-etc

II.1 Wejścia mikrofonowe

Wejścia niezbędne dla każdego, kto podłącza do karty dźwiękowej mikrofon. Rozpoznamy je po typie złącza – XLR. Takie wejście będzie wyposażone w tzw. preamp, czyli przedwzmacniacz. Jest on niezbędny do wzmocnienia sygnału z mikrofonu oraz dostarczenia zasilania typu phantom, niezbędnego mikrofonom pojemnościowym

II.2 Wejścia instrumentalne

Jeśli chcemy podłączyć do naszej karty dźwiękowej bezpośrednio gitarę elektryczną, basową czy elektroakustyczną, będziemy potrzebowali wejścia instrumentalnego. Takie wejścia są często łączone z mikrofonowymi w formie tzw. wejścia combo. Rozpoznasz je po podwójnym typie złącza – XLR oraz jack ¼ cala („duży jack”).

II.3 Wejścia liniowe

Typowe wejścia, zazwyczaj w formie gniazda jack ¼ cala („duży jack”). Podłączymy tu współczesne syntezatory czy też np. dźwięk z komputera znajomego, z którym robimy producenckie jam session.

II.4 Format ADAT

Format ADAT pozwala przesłać światłowodem do 8 kanałów jednocześnie. To rozwiązanie do dużych studiów produkcyjnych. Wymaga osobnego urządzenia, które konwertuje 8 sygnałów elektrycznych na cyfrowe, właściwe dla ADATa.

II.5 Interface MIDI

midi

Większość instrumentów zewnętrznych obsługuje format MIDI. Dzięki niemu możemy np. sterować wysokością dźwięku za pomocą kontrolera czy też automatyzować parametry brzmieniowe. W obecnych czasach sygnały MIDI są często wysyłane za pomocą portu USB. Zdarza się jednak, że jedynym sposobem na komunikację z innym urządzeniem jest klasyczne złącze DIN5 będące elementem typowego interface MIDI wbudowanego w interface audio.

III. Połączenie z komputerem

Współczesny interface audio łączy się z komputerem zazwyczaj za pośrednictwem złącza USB, najczęściej 2.0. Właściciele komputerów firmy Apple mogą również znaleźć urządzenia komunikujące się z ich maszynami za pomocą złącza Thunderbolt.

Sporadycznie można jeszcze spotkać, szczególnie na rynku wtórnym, karty komunikujące się za pomocą formatu Firewire. Odradzamy takie rozwiązanie! Format firewire już od lat nie jest rozwijany i coraz trudniej o komputery z takimi złączami. Kiedyś bardzo popularnym sposobem łączenia interfejsu audio z komputerem był format PCI lub PCI Express. Karty takie wpinało się bezpośrednio w płytę główną komputera PC. Można je spotkać jeszcze na rynku wtórnym, ale nie polecamy takiego rozwiązania. Istnieje duże ryzyko, że za kilka lat taka karta będzie już niekompatybilna z nowymi komputerami.

IV. Sterowanie i obsługa

Przy wyborze interfejsu audio warto zwrócić uwagę na to, w jaki sposób będziemy go obsługiwać. Wiele interfejsów wyposażonych jest w duże pokrętło regulacji głośności odsłuchu – rewelacyjna, bardzo przydatna funkcjonalność!

Te droższe i bardziej rozbudowane interfejsy są wyposażone w dodatkową aplikację miksera. Pozwala ona na elastyczne zarządzanie sygnałami audio i MIDI podłączonymi do karty z poziomu komputera. Ma to sens przede wszystkim w przypadku studia, gdzie konieczne jest łączenie ze sobą dużej ilości urządzeń.

V. Sterowniki (drivery)

Bardzo ważnym elementem interfejsu audio są sterowniki, czyli oprogramowanie komunikujące kartę z systemem operacyjnym naszego komputera. Użytkownicy komputerów Apple mają tu małe pole manewru – wszystkie interfejsy muszą być obsługiwane przez systemowe sterowniki Core Audio, co zamyka temat.

Spora część osób zajmujących się produkcją muzyczną pracuje jednak na komputerach z systemem Windows. W takiej sytuacji kluczowa staje się jakość sterowników ASIO dostarczanych przez producenta interfejsu audio. Te słabe będą powodowały problemy – od zawieszania się interfejsu, przez problemy z latencją po obniżoną jakość dźwięku. Zasada jest tu prosta – drogie interfejsy mają zazwyczaj lepsze sterowniki. Po najtańszych można się spodziewać problemów. Z bardzo stabilnych sterowników słynie firma RME. Jej interfejsy należą jednak do najdroższych na rynku.

VI. Wtyczki DSP

UA DSP

Od dłuższego czasu na rynku dostępne są interfejsy wyposażone w dodatkową funkcjonalność – wtyczki DSP. Pionierem takich urządzeń jest firma Universal Audio i jej seria kart dźwiękowych Apollo. Czym są efekty DSP?

To coś bardzo podobnego do efektów VST, jednak do pracy wymagają podłączonego urządzenia wyposażonego w specjalny procesor. Możemy uruchamiać je w DAW lub bezpośrednio wewnątrz interfejsu. Ta druga opcja pozwala nam na przetwarzanie dźwięku bez latencji, co przydaje się przy występach na żywo.

VII. Podsumowanie

Karty dźwiękowe ma w swojej ofercie zdecydowana większość firm pro-audio. Specjalizuje się w nich jednak tylko część – przede wszystkim MOTU, RME, Universal Audio czy Avid. Warto solidnie zastanowić się nad wyborem – interface audio to w końcu fundament naszego studia. Pamiętaj, że najważniejszą kwestią jest ocena tego, jakie wejścia i wyjścia będziesz wykorzystywać. Dobrze dopasowane urządzenie pozwoli Ci skoncentrować się na tworzeniu i zapewni płynną, przyjemną pracę. I tego Ci życzymy! 🙂